woe 06.06.18

Vergeef Ons. De familie is dood.! Leve de familie!

Toneelhuis/Toneelgroep Amsterdam


In samenwerking met TG Amsterdam focust Guy Cassiers op de alledaagsheid van gezin en familie – rekbare begrippen die aan herdefinitie toe zijn: we chatten, worden online ‘vrienden’ zonder die mensen te kennen, daten met vreemden … We zien ongeveer alles voor een band aan. We vluchten naar de digitale wereld, waar we zowel ons ware als gefantaseerde zelf kunnen zijn.

Harold heeft een affaire met de vrouw van zijn broer Georges. Wanneer Georges dit ontdekt, slaat hij zijn vrouw dood. Met een groot schuldgevoel en kapot leven stort Harold zich in avontuurtjes met vreemden
die hij online ontmoet. Na een reeks hallucinante gebeurtenissen slaagt hij erin een nieuw samengesteld gezin te creëren en maakt zwarte komedie plaats voor hoop en verzoening. In een groteske sfeer worden de zwakheden van alle personages in ijltempo opgevoerd, als in een absurde soap-on-speed. ‘Vergeef ons. De familie is Dood! Leve de Familie!’ laat zien hoe iemand zichzelf kan verliezen en terugvinden.

De pers over 'Vergeef ons':

"Een bont, brutaal en bijwijlen hilarisch theaterfeest. Met een ijzersterke cast, die zeker op het vlak van ritme en timing een krachttoer levert. (...) Een raketvuur aan scènes, een crème van een cast en een verhaal over veerkracht in tijden van tegenspoed: regisseur Guy Cassiers maakt van Vergeef ons een spetterende, doldwaze familiesoap." (Filip Tielens in De Standaard , 26 februari 2018)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180225_03376913

"Een zeer grappige, intens zwartgallige zedenschets. (...) Hoorspel ontmoet popconcert. En het klikt. (...) De verrassende vrijage van verteltekst, spel en live soundtrack mondt uit in een onvervalst enerverende en warmbloedige toneelavond. (...) De acht acteurs vinden een perfecte balans tussen spelen en vertellen, waarbij het spelen het gaandeweg overneemt: hongerige blikken, lach- en huilbuien, aanrakingen zelfs - wanneer de temperatuur in het stuk oploopt breken ze steeds vaker uit het strakke format. Vooral Eelco Smits als Harry vindt een verrassende beweeglijkheid achter zijn microfoon: heupwiegend, huppelend of wandelend op zijn plek. (...) Beeldschoon speelt Eelco Smits een mengeling van onhandigheid en optimisme, wil en onwil, hoop en wanhoop, verwarring en vreugde. Gaandeweg de avond transformeert Harry volkomen geloofwaardig van houten plank tot gevoelvol mens." (Herien Wensink in De Volkskrant **** , 25 februari 2018)
https://www.volkskrant.nl/recensies/regisseur-cassiers-creeert-met-vergeef-ons-een-zeer-grappige-intens-zwartgallige-zedenschets~a4573343/

"Het is een verbale rollercoaster zonder rustpunt - want ook de personages kennen geen rust - waarin spel, muziek, projecties en licht aaneenklitten tot straf, ongecompliceerd en met schwung gecomponeerd teksttheater. (...) Het levert spannend toneel op dat aan een rotvaart vooruitgaat, je bij momenten doet gieren van het lachen of slikken van ontroering" (Els Van Steenberghe in Knack Focus **** , 27 februari 2018)
http://focus.knack.be/entertainment/podium/vergeef-ons-van-toneelhuis-het-sportpaleis-op-theaterformaat/article-review-969445.html

"Steven van Watermeulen, Chris Nietvelt en Katelijne Damen leven zich uit met tegelijk gevoelige en scherpe vertolkingen, terwijl Eelco Smits nog maar eens zijn tomeloze talent etaleert. Hij loodst Harry’s personage door de meest uiteenlopende registers, vanuit een ontwapende vindingrijkheid en een onstuitbaar plezier. (...) Kritisch, komisch, kwetsbaar…wat valt er eigenlijk te vergeven?" (Jan-Jakob Delanoye in Cutting Edge **** , 26 februari 2018)
http://www.cuttingedge.be/podiumexpo/toneelhuis-toneelgroep-amsterdam-vergeef-ons

"Een hilarische familiesoap. (...) Een bont, brutaal, zeer grappig theaterfeest, gespeeld door een crème van een cast." (Filip Tielens op radio Klara, 23 februari 2018)
https://klara.be/vergeef-ons-een-hilarische-familiesoap

"De spelers – allen in een stroom van dubbelrollen – laten weergaloze acteerkunst zien. Eelco Smits verdient als Harry Silver lof. Hij manoeuvreert prachtig tussen alle identiteiten die zijn personage aanneemt, van seksbeluste man tot ontslagen historicus, van empathische man die boete wil doen voor al het aangerichte kwaad tot overspelige echtgenoot. Ook Chris Nietvelt is groots in al haar rollen en het mooiste nog als jaloerse vrouw en internetprostituee." (Kester Freriks in NRC, 23 februari 2018)
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/23/teveel-effect-verstoort-de-impact-in-toneelversie-van-am-homes-vergeef-ons-a1593371

"Aangenaam bingewatchen van een soapserie." (Tuur Devens in Theaterkrant.nl***)
https://www.theaterkrant.nl/recensie/vergeef-ons/toneelhuis-toneelgroep-amsterdam/

"De fabel is een stripverhaal in het tempo en met de inhaalbewegingen van een Formule 1-race. De toeschouwer wordt het verhaal in 160 minuten (zonder pauze) binnen geknuppeld. Er is geen ontkomen aan.
(...)
Het technisch team is fabuleus. Jeroen Kenens als chef geluid voorop. In de spelerstroep kunnen Evelien Bosmans en Jip van den Dool niet genoeg geprezen worden. Zij jongejannen (dat leg ik een andere keer uit) bijna dertig (!) personages bij elkaar, steeds met de opkomst en afgang van een windvlaag, maar met precies dát plezier waardoor je weer beseft dat kleine rollen niet bestaan en grote acteurs wel degelijk. Op het voortoneel spelen de twee acteurs met de meeste ervaringsjaren (Katelijne Damen en Lucas Vandervost) samen twee kinderen, het verbaasde ‘koor’ van buitenstaanders. Scherp, kalm, groots doen ze dat.
De voorstelling is boven alles de avond van Eelco Smits die Harry Silver vormgeeft. Nadat hij in Song from Far Away en Uit het leven van marionetten heeft uitgeblonken in de introverte registers, laat hij hier zien dat hij zeker ook in het fonkelend coloriet der uitbundigheid tot de grootste toneelspelers van zijn generatie behoort."
(Loek Zonneveld in De Groene Amsterdammer , 29 maart 2018)
https://www.groene.nl/artikel/de-fuik-van-paranoia

"Het lijkt op een popconcert, we gooien de tekst letterlijk het publiek in." (Maarten Moll in Het Parool)
https://tga.nl/media/125706/180414_vo_parool.pdf

Regie: GUY CASSIERS. Gebaseerd op het gelijknamige boek van A.M. HOMES. Bewerking: ERWIN JANS, GUY CASSIERS, MARC DIDDEN. Dramaturgie: ERWIN JANS. Met: ARIANE VAN VLIET, CHRIS NIETVELT, EELCO SMITS, EVELIEN BOSMANS, JIP VAN DEN DOOL, KATELIJNE DAMEN, LUCAS VANDERVOST, STEVEN VAN WATERMEULEN. Scenografie: JASPER RIGOLE. Lichtontwerp: FABIANA PICCIOLI. Geluidsontwerp: DIEDERIK DE COCK. Kostuumadvies: TIM VAN STEENBERGEN. Productie: TONEELHUIS. Coproductie:TONEELGROEP AMSTERDAM. Met de steun van: CASA KAFKA PICTURES - CASA KAFKA PICTURES TAX SHELTER EMPOWERED BY BELFIUS


Uur
20:15
Genre
Theater+Literatuur
Locatie
Schouwburg Kortrijk
Organisatie
Schouwburg Kortrijk
Prijs
Standaard: €18.00 - €8.00 (-26 jaar)
Inleiding
Inleiding om 19:30