Te gast

din 07.11.17

Dark Waters & Transcendental Sounds

Ivo Delaere & Reed Tetzloff


In 'Dark Waters' brengt Ivo Delaere geen lieflijk klaterende beekjes of sprankelende fonteinen, maar focust hij op de donkere, vernietigende kracht van water. Gigantische vloedgolven spoelen de chaos uit ons universum weg. Een eenzame vrouw bezingt klagend de naasten die ze aan de zee prijs moest geven. Een liefdespaar verdrinkt. Uit de verzonken kathedraal van Ys weerklinken spookachtige geluiden: zingende kloosterlieden, galmende klokken, een orgel trekt alle registers open. Op een eiland voor de Bretoense kust laat een grauwe waadvogel zijn gezang horen tegen de ruisende branding. Een gigantische rotsformatie markeert het punt waar de Rijn in een stroomversnelling talloze schepen naar de diepte zuigt. Laat u meevoeren door de duistere verhalen van Dark Waters!

DEEL 1: IVO DELAERE: “DARK WATERS”
Charles-Valentin Alkan (1813-1888): Prelude op.31 nr.8 "La chanson de la folle au bord de la mer"
Henry Cowell (1897-1965): The Tides of Manaunaun (uit: Three Irish Legends)
Michael Finnissy (1946): Romeo and Juliet are Drowning
Claude Debussy (1862-1918): Préludes boek I: (...La cathédrale engloutie...)
Olivier Messiaen (1908-1992): Le Courlis Cendré (uit: Catalogue d'oiseaux)
Franz Liszt (1811-1886): Die Lorelei S.532

Pauze (van ong. 15 min.)

DEEL 2: REED TETZLOFF: “TRANSCENDENTAL SOUNDS“
Charles Ives (1874-1954): Pianosonate nr. 2, “Concord, Mass., 1840-60"
I. “Emerson”
II. “Hawthorne”
III. “The Alcotts”
IV. “Thoreau”

“Waarom kun je dergelijke kwaliteitsmuziek toch niet gewoon waarderen en er op een volwassen manier naar luisteren?”
Aldus Charles Ives, de provocerende Amerikaanse non-conformist, wiens unieke muziek vandaag iedereen in de ban blijft houden die er écht oor voor heeft. Niet onbelangrijk biografisch detail: hij was niet eens een beroepsmusicus, maar een succesvolle verzekeringsmakelaar die componeerde in zijn vrije tijd. Niet slecht voor iemand die in zijn eentje de Amerikaanse muziekcultuur “verhief” van de volksliedjes van een Stephen Foster naar een ongezien radicaal modernisme dat in niets moest onderdoen voor het toenmalige Europese modernisme. Alleen was Amerika begin 20ste eeuw niet klaar voor de gedurfde klanklandschappen die Ives uittekende… Hoe dan ook wordt zijn tweede pianosonate – tegelijk een eerbetoon aan de belangrijkste schrijvers van het transcendentalisme, een literaire en filosofische beweging die dateert uit midden 19de eeuw: Ralph Waldo Emerson, Nathaniel Hawthorne, Louisa May Alcott en Henry David Thoreau – door velen beschouwd als meest representatieve portret van Ives als mens en als muzikale denker.

http://www.ivodelaere.com
http://www.reedtetzloff.com

https://www.facebook.com/IvoDelaere
https://www.facebook.com/reed.tetzloff?fref=pb&hc_location=friends_tab&pnref=friends.all


Uur
20:00
Locatie
Concertstudio
Organisatie
Uit in Kortrijk
Prijs
Niet genummerd: €18.00 (VVK) - €10.00 (VVK <26)