Circuswerkplaats PERPLX ondersteunt jonge artiesten die een voorstelling willen creëren in een zaal, tent of andere indoor locatie. Tijdens ‘VITRINE PERPLX’ krijgen deze makers een eerste podium. ‘SOIREE PERPLX’, dat onder meer met Schouwburg Kortrijk wordt georganiseerd, staat dan weer garant voor een avond circus van de bovenste plank met straffe artiesten die al wat verder staan in hun carrière. De samenwerking met Schouwburg Kortrijk creëert ook extra speelkansen voor artiesten in de regio. Zo kan je voorstellingen die een jong publiek prikkelen ontdekken tijdens Spinrag of strijkt groter werk hier neer dank zijn ruimere samenwerkingsverbanden. Artistiek coördinator van PERPLX Aukelyn Allary geeft een inkijk in de werking van de circuswerkplaats.
"Ik raad iedereen aan te proeven van circus."
Circus is een zeer specifiek genre. Wat maakt die wereld zo boeiend voor jou?
“Hedendaags circus trok mij als kind al aan: mijn vader was één van de bezielers van Humorologie, waardoor ik vaak in contact kwam met circusartiesten die voor het festival bij ons thuis bleven overnachten. Ik ben dus letterlijk opgegroeid met circus (lacht). Later werkte ik in Brugge als programma-assistent, waar ik het vertrouwen en budget kreeg om circusvoorstellingen te programmeren. Daar heb ik veel van het metier geleerd. Artistiek coördinator van PERPLX mogen zijn is een mooie verderzetting van die kennis en ervaring. Mijn interesses gaan trouwens verder dan circus: ik ben ook geboeid door disciplines als dans en theater.”
Hoe ondersteunt PERPLX jonge makers aan het begin van hun carrière en in hun ontwikkeling?
“Sinds 2021 zijn we officieel één van de vier erkende circuswerkplaatsen in Vlaanderen en de enige in West-Vlaanderen. Artiesten komen bij ons met een idee, nooit een groot projectvoorstel. Vervolgens bekijken we of hun profiel past bij onze ruimte, plaats en/of expertise. Dat selectieproces is altijd persoonlijk en gericht op een goede samenwerking.
We ondersteunen jonge makers bij indoor voorstellingen in zowel theaters als tenten. Daarbij bouwen we persoonlijke relaties op met de artiesten en bieden de juiste expertise. Door écht met hen in gesprek te gaan, ontdekken we hoe we kunnen helpen bij hun volgende stappen. Ze kunnen bij ons ook in labo komen, om te experimenteren zonder dat het per se tot een eindproduct moet leiden. Tegelijk ondersteunen we hen bij heel concrete zaken: dramaturgie, een residentieplaats, tips om hun voorstelling te pitchen, … .”
Welke maker of voorstelling werd in het verleden al ondersteund en welke impact had dat?
“Een mooi voorbeeld van een langer traject is Zinzi Oegema, die we sinds 2008 volgen en ondersteunen en die inmiddels prachtig werk heeft gemaakt. Het is altijd fijn om haar te ontvangen en we zijn dan ook blij dat ze de première van haar voorstelling ‘MAT’ in januari brengt op in een niet alledaagse locatie.
Ook Collectif Malunés ondersteunen we van in het begin. Dat heeft geleid tot een fijne dynamiek en een blijvend contact. Eind juni komen ze langs in Marke met hun nieuwe tentvoorstelling: een premièrereeks van formaat waarbij het publiek wordt uitgenodigd in de piste.
We zijn vaak vanaf het begin bij projecten betrokken en zien dan ook hoe die evolueren. Dat geeft ons een unieke inkijk in het creatieproces, met de uiteindelijke voorstelling als mooie afsluiter van het traject.”
PERPLX richt zich op hedendaags circus?
“Inderdaad, maar tegelijkertijd is het moeilijk te definiëren wat daaronder valt. Sommige voorstellingen blijven heel dicht bij het pure circus, maar ik zie vandaag dat veel elementen uit andere kunstvormen geïntegreerd worden in voorstellingen, wat het ook heel interessant maakt. Het idee dat circus alleen voor families is, leeft trouwens nog steeds, terwijl er net heel veel voorstellingen voor volwassenen zijn. Want net als bij theater kan circus heel toegankelijk zijn, zonder vereiste van specifieke culturele bagage, en dan weer minder toegankelijk. Sowieso raad ik iedereen aan te proeven van circus, want er zal zeker iets tussen zitten dat je zal aanspreken. De variatie is namelijk eindeloos: van woordeloos tot heel veel tekst, van dansant tot muzikaal
… .”
"Circus integreert veel elementen uit andere kunstvormen wat het heel interessant maakt."
Welke tips uit ons seizoen ‘24-’25 geef je graag mee?
“Een aanrader is Samuel Bey, die een 6+ voorstelling maakte met theatermaakster en zangeres Abigail Abraham. Ze nemen je mee in een woordloze flow van emoties, frivoliteit en spelplezier. Doorheen een spel met een wit laken brengen ze een visueel duet waarin ze hun eigen expertise als speler en maker integreren."
"Ook ‘Shenanigans’ is een heerlijk hedendaagse circusvoorstelling, die de kunst van het jongleren naar een hoger niveau tilt doordat Batist van Baekel en Henri Kangas aan de slag gaan met alle mogelijke kinderspeelgoed. Van een opblaasbaar zwembad tot vliegtuigjes van piepschuim: werkelijk alles gaat de lucht in!”