(c) Passian Smit

Op 20 september brengt Christian Yav zijn nieuwste performance ‘Movements of Soul’ naar Schouwburg Kortrijk in Buda. Yav, een veelzijdig artiest, ontwikkelde dankzij zijn ervaring in klassiek ballet en modellenwerk voor vooraanstaande merken als Louis Vuitton, Armani en Marc Jacobs een unieke artistieke visie. Geboren 
in België maar de afgelopen acht jaar woonachtig in Nederland, keert hij nu langzaam maar zeker terug naar zijn thuisland. Onder meer dus met deze fusie van beweging, muziek en mode.

“Mijn voornaamste doel is kunst maken: ruimte
creëren om mezelf te positioneren op authentieke manieren.”

Hoe heeft jouw ervaring als model je benadering van performancekunst beïnvloed?

“Kleding is een keuze die mensen maken om zich te presenteren. Ik vind het interessant hoe een bepaald kledingstuk helemaal anders kan overkomen van persoon tot persoon. Daarmee bezig zijn in het kader van een performance is een zoektocht naar evenwicht tussen comfort en schoonheid. Mode en performance zijn verschillende disciplines en dimensies die ik op een bepaalde manier een plaats geef binnen mijn werk – een weergave van mijn gelaagdheid als mens, van wie ik ben.”

Als model voer je uit, als maker bepaal je zelf. Hoe verhouden die twee zich tot elkaar?

“Op het eerste zicht lijken mode en performance inderdaad twee verschillende werelden: bij mode komt er slechts in beperkte mate beweging aan te pas en draag ik als model bij aan een reeds bestaand concept. Bij performance ligt het zeggenschap volledig bij mij: ik maak en bepaal. Wat ik maak is dan weer gekleurd door waar ik met mijn beide voeten in sta, namelijk verschillende kunsttakken. En mode is daar één van. De dingen die ik in de modellenwereld beleef, beïnvloeden met andere woorden hoe ik mezelf presenteer in mijn eigen werk. Wie ik ben, is wat ik maak.”

“Maker zijn is een vorm van eigenaarschap, en daarin voel ik me als een vis in het water. Vroeger moest ik bijvoorbeeld kostuums voor anderen maken die ik zelf niet wilde dragen. Sommigen vroegen zich dan ook  af in hoeverre zoiets niet commercieel was. Maar er zit nu eenmaal ook een commerciële kant aan diversiteit. Je mag het gewoon niet herleiden tot intrinsieke motivatie, want dan kan je alleen op korte termijn impact creëren.”

“Die commerciële kant zie ik overal terugkomen: in theater, in dans, enzovoort. Je ontkomt er gewoon niet aan. De balans voor mij is dat ik het een plaats geef én er tegelijk kritisch naar kijk, wat voor een gezonder evenwicht zorgt. Daarvoor moet ik altijd het gesprek aangaan en openstaan voor nieuwe perspectieven. Vrijheid blijft dus essentieel.” 

Je wil werk maken dat je zelf graag had gezien toen je jonger was. Ook zie je je werk als een vorm van machtsherovering. Hoe verhoud je je als maker met een diverse achtergrond tot het activisme dat heel vaak gelinkt wordt aan vergelijkbaar werk? 

Yav: “Sommige mensen interpreteren het als activisme, ik zie het eerder als een kunstenaar die een fantasiewereld creëert met de onschuld van een kind. Voor mij is het een poging om een authentieke bijdrage te leveren aan het gegeven van divers makerschap. Je ziet namelijk dat de ontwikkeling van het veld fluctueert: er komen van alle kanten verschillende gevoelens en gedachten. Los daarvan is mijn voornaamste doel nog altijd kunst maken. Ruimte creëren om mezelf te positioneren. Het klopt dat ik in ‘Movements of Soul’ de witte theatercodes bevraag, maar ik wil mijn verhaal ook vertellen op mijn manier. Tegelijk ben ik blij dat die gesprekken er zijn. Als organisaties mij vragen, vind ik hun motivatie belangrijk. Ik besef ook heel goed dat niet iedereen die kans krijgt, wat op zich al een privilege is.”

‘Movements of Soul’ werd voor het eerst gepresenteerd in augustus 2021. Heeft de voorstelling sinds de première al evoluties doorgemaakt? 

“Er is enorm veel veranderd. Voorheen zat er een stuk in met een zangeres op het podium, maar omdat ik in de uiteindelijke versie zang en beweging zo dicht mogelijk bij elkaar wilde brengen, sta ik nu alleen op scène – ik deed sowieso ook al zelf de kostumering en produceerde zelf de muziek. De thematieken waarmee ik werk blijven weliswaar dezelfde, maar doorheen de tijd verander ook ik als mens, waardoor ik me nu anders tot mezelf en mijn omgeving verhoud. Na verloop van tijd stelde ik mezelf bijgevolg de vraag: waar sta ik vandaag en hoe wil ik dat op scène vertellen?”


Met welke projecten ben je momenteel nog bezig? Wat zit in de pipeline?

“Ik bracht in april mijn eerste ep ‘Eruption’ uit, een reis over acceptatie. De katalysator voor die plaat was een liefdesbreuk. Ik heb erin geëxperimenteerd met verschillende genres, en in februari kwam de leadsingle ‘Why’ uit. Het was leuk om met een beperkte groep te werken zonder rekening te moeten houden met honderden meningen – dat gaf me veel zeggenschap. Sommige muziek uit die ep komt trouwens terug in ‘Movements of Soul’, waardoor de voorstelling nu een hybride vorm van dans, muziek, 
performance en concert is geworden!”